Нашите партньори за каузата

Изображение на пластмасови отпадъци на плажа

Борбата с пластмасата не е лека. За устойчива промяна е необходима информираност за основите на проблема и възможните алтернативи. Затова за нас е важно съмишлениците ни в тази кауза да стават все повече.

Музейко

През 2020 г. детски научен център Музейко за първи път откри изложба извън своята територия. Експозицията #ЗаеднодействайСМузейко – посветена на опазването на околната среда и отговорното потребление, беше открита в началото на юни в магазини на Kaufland в София, където бяха разположение нейните "зелени" интерактивни модули. Те са пет и всеки от тях е на различна тема: "Сортер за рециклиране", "Осветление", "Водата у дома", "Стари предмети с ново предназначение", "Къде отиват играчките?". Модулите "разказват" защо е важно да рециклираме, как да намалим количеството вода у дома, как да оптимизираме осветлението, така че крушките да замърсяват по-малко, какво се случва с играчките, след като ги изхвърлим, и в какво можем да превърнем старите вещи.

Модулите могат да бъдат видени в хипермаркет Kaufland на столичния булевард "Ген. Тотлебен" №36, в обекта на компанията в квартал Люлин на бул. "Петър Дертлиев" № 56 и в Kaufland Витоша на ул. "Тодор Каблешков" № 3. Преди да се съберат в Музейко в края на годината, петте модула "пътуват" между трите локации. Всеки вторник, събота и неделя от 11 до 13 часа експерти от образователния екип на Музейко гостуват в Kaufland, за да предоставят на посетителите на изложбата любопитни факти по темите на изложбата и да предоставят допълнителна информация за всеки от модулите.

Освен образователната изложба, проектът #ЗаеднодействайСМузейко включва също и онлайн платформа green.muzeiko.bg, където деца и родители могат да се запознаят с основните теми на изложбата и да се включат в различни мисии и да се състезават за награди, като се включат в най-голямото предизвикателство – опазването на ресурсите на планетата.

Музейко влезе в Kaufland
Музейко влезе в Kaufland
Музейко влезе в Kaufland
Музейко влезе в Kaufland
Музейко влезе в Kaufland
Музейко влезе в Kaufland
Музейко влезе в Kaufland
Музейко влезе в Kaufland
Музейко влезе в Kaufland
Музейко влезе в Kaufland
Музейко влезе в Kaufland

WIND2WIN предизвикателство
Снимка: Иво Даскалов
WIND2WIN предизвикателство
Снимка: Иво Даскалов
WIND2WIN предизвикателство
Снимка: Иво Даскалов
WIND2WIN предизвикателство
Снимка: Иво Даскалов
WIND2WIN предизвикателство
Снимка: Иво Даскалов
WIND2WIN предизвикателство
Снимка: Иво Даскалов
WIND2WIN предизвикателство
Снимка: Иво Даскалов
WIND2WIN предизвикателство
Снимка: Иво Даскалов
WIND2WIN предизвикателство
Снимка: Иво Даскалов
WIND2WIN предизвикателство
Снимка: Иво Даскалов

Черно море, свободно от пластмаса

След месеци подготовка и напрегнато очакване на благоприятна прогноза, Илияна Стоилова и Йоан Колев поеха от най-северната към най-южната точка на българското Черноморие на 18 септември 2018 година. Те бяха придружавани от морски биолози на борда на моторна лодка с портативна апаратура, които изследваха на място проби морска вода, за да установят нивата на чистота, състоянието на морската екосистема и нейната биологична активност. Учените картографираха плаващите морски отпадъци по трасето.

Въпреки неблагоприятното на моменти време и проблем с двигателя на придружаващата лодка, в следобедните часове на 20 септември, на третия ден след старта, сърфистите финишираха в Резово с време от 24 часа и 15 минути, прекарани на вода. Целта на екипа учени, придружаващи сърфистите, беше да повтори изследванията на плаващи пластмаси от последните години и да добави малко парче към големия пъзел от информация. "Това е още една малка, но необходима стъпка към решаване на проблема", казва д-р Димитър Беров от Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания (ИБЕИ) към БАН, който работи в Лабораторията за морска екология и е един от двамата морски биолози, които съпровождаха сърфистите по време на предизвикателството. Ръководеното от него изследване, което продължи седмица след предизвикателството, потвърди очакванията, че най-често наблюдаваните отпадъци в морето са пластмасовите. Според редица съвременни изследвания, те най-трудно се разграждат. Данните сочат, че 85% от всички морски отпадъци в българската акватория са от пластмаса.

Според прогнози 70% от морските отпадъци се утаяват на дъното, 15% остават да плават в морския стълб или на морската повърхност, а 15% стигат до крайбрежието. През лятото основните замърсители на плажовете са предмети, оставени или изхвърлени от туристи – фасове, пластмасови чаши и опаковки. През пролетта и есента големият проблем са пластмасовите капачки, които са сравнително леки и лесно се пренасят от морето. При наблюденията между 18 и 27 септември 2018 г. в крайбрежните води се наблюдават значително по-малко плаващи отпадъци, отколкото при предишното изследване през август 2017 година. За сметка на това е регистрирано отлагане на голямо количество пластмасови отпадъци по плажове в южното Черноморие. Очевидно силните ветрове, вълнението и морските течения с посока към българския бряг изхвърлят отпадъците на него.

Национално турне на филма "Море на вятъра"

Документалният филм "Море на вятъра" с генерален партньор Kaufland България обиколи страна през 2019 година. След премиера в началото на август в Бургас, като част от четвъртото издание на престижния Burgas International Film Fest, филмът имаше прожекции в Созопол, Царево, Синеморец, Поморие, Приморско, Крапец и на къмпинг Градина. Последва есенно турне, в което филмът гостува в София, Варна, Русе, Пловдив, Велико Търново, Плевен, Габрово, Сопот, Трявна и Шумен.

"Море на вятъра" е първият български документален филм за пластмасовото замърсяване на Черно море. Филмът разказва за уиндсърф предизвикателството с кауза за чисто Черно море WIND2WIN на сърфистите Илияна Стоилова и Йоан Колев от сърф училище “Акаша”. В продължение на 30 минути "Море на вятъра" проследява стъпка по стъпка рекордното постижение на двамата уиндсърфисти, като поставя фокус върху социалната значимост на инициативата.

Постер на документалният филм "Море на вятъра"

Близо 5 тона пластмаса събра лятното издание на "Книги за смет"
"Книги за смет" в гр. Бургас през 2020 г.
Близо 5 тона пластмаса събра лятното издание на "Книги за смет"
"Книги за смет" в гр. Бургас през 2020 г.
Близо 5 тона пластмаса събра лятното издание на "Книги за смет"
"Книги за смет" в гр. Бургас през 2020 г.
Близо 5 тона пластмаса събра лятното издание на "Книги за смет"
"Книги за смет" в гр. Велико Търново през 2020 г.
Близо 5 тона пластмаса събра лятното издание на "Книги за смет"
"Книги за смет" в гр. Велико Търново през 2020 г.
Близо 5 тона пластмаса събра лятното издание на "Книги за смет"
"Книги за смет" в гр. Варна през 2020 г.
Близо 5 тона пластмаса събра лятното издание на "Книги за смет"
"Книги за смет" в гр. Варна през 2020 г.
Близо 5 тона пластмаса събра лятното издание на "Книги за смет"
"Книги за смет" в гр. Варна през 2020 г.

Деветото издание на "Книги за смет" отчете над 13 тона пластмаса

С равносметка от събрани над 13 тона пластмасови отпадъци за рециклиране и раздадени почти 14 000 книги приключи деветото издание на кампанията "Книги за смет". С подкрепата на Kaufland България, през 2021 г. екоинициативата се състоя в рекорден брой градове  - девет, и през май и юни посети Плевен, Велико Търново, Стара Загора, Варна, Русе, Пловдив, София, Бургас и Кюстендил. По данни на организаторите събраното количество пластмаса за рециклиране е най-голямото от началото на инициативата през 2012 година досега.

"Книги за смет" е една от най-мащабните инициативи в България в подкрепа на рециклирането, която същевременно поощрява четенето. По традиция, организатори на кампанията са фондация "Credo Bonum" и издателство "Smart Books". Kaulfand България е техен основен партньор от 2019 г., като всяка година компанията осигурява локации за провеждане на инициативата и средства за отпечатването на книгите, които участниците получават. В допълнение, участниците получават и талони за отстъпка за устойчиви продукти в Kaufland.


"Къде отива боклукът?"

Изображение на книгата "Къде отива боклукът?"

Kaufland България е горд партньор на българското издание на детската образователна книга "Къде отива боклукът?". В нея Джес Френч - природозащитник и ветеринарен лекар, разказва любопитни, но стряскащи факти за това къде отиват отпадъците, като представя на малчуганите и добри примери за екологична отговорност. Застанахме рамо до рамо с издателство "Ракета" в начинанието книгата да бъде издадена на български език, защото вярваме, че дори най-малките имат силата да променят нещата към по-добро.

"Къде отива боклукът?" съдържа забавни и поучителни илюстрации и множество полезни съвети, които показват на децата как всеки ден да допринасят за една по-чиста планета. Образователното четиво впуска децата в теми като това как домът може да бъде помощник в опазването на планетата, как да си направят полезни вещи от вехтории или пък с каква устойчива алтернатива биха могли да заместят пластмасовите предмети в ежедневието.

От страниците на книгата всяко дете може да научи какви са последиците от безотговорното изхвърляне на отпадъците, кои са различните видове замърсявания, как боклукът влияе върху ресурсите на нашата планетата и как действията ни засягат природата и нас самите. Изданието поставя фокус и върху екоравновесието и опазването на околната среда.

Книгата може да бъде намерена в хипермаркети Kaufland в цялата страна.

От тук можете да изтеглите файла "Планетата се нуждае от герой като теб!“ с идеи за това как всяко дете може всеки ден да бъде герой за нашата планета.


Kaufland София Полумаратон

Kaufland София Полумаратон

Вторият полумаратон на София се превърна в първото мащабно състезание по шосейно, градско бягане в страната, което ограничава използването на пластмаса за еднократна употреба. Събитието, което се състоя на 12 май 2019 г. в столицата, замени пластмасовите консумативи за еднократна употреба с устойчиви алтернативи. Мярката е израз на съвместните усилия и призив на организаторите на събитието – Спортен клуб "Бегач", Kaufland България и Представителството на Европейската комисия в България, за опазване на околната среда и намаляване разхищението на природни ресурси.

Сред предприетите мерки бяха замяна на пластмасовите бутилки за еднократна употреба с рециклируеми картонени чашки, алуминиеви фласки за многократна употреба, разполагане на водни станции в експо зоната и по трасето на полумаратона, използване на дървени прибори и картонена посуда в кетъринг зоната и други. Устойчивите практики бяха приложени не само по време на самото състезание, но и като част от всички съпътстващи събития, каквито бяха експото и паста партито в деня преди състезанието, както и безплатните тренировки. В експо зоната, както и на всяка станция по трасето на маратона, бяха разположени контейнери за събиране на отпадъци от опаковки.

Официален партньор на Kaufland София Полумаратон беше Екопак България, които се погрижиха да превърнат целия рециклируем отпадък от събитието в ценни суровини.