Kaufland България стартира проекта си за възстановяване на Централните хали

гр. София, 14 октомври 2022 г.
Kaufland България стартира проекта си за възстановяване на Централните хали

Започва изпълнението на одобрения от НИНКН проект на Kaufland България за възстановяване на оригиналните вид и функция на Централни Хали в София. В следващите месеци предстои да бъдат извършени поредица от ремонтни дейности, чрез които ще бъдат отстранени силно компрометирани елементи от вътрешността на сградата и ще бъде извършено цялостно специализирано почистване на фасадата й. За първи път от 40 години, след ремонта ще бъде възстановен звънът на емблематичния часовник в кулата й. Общата стойност на инвестицията за възстановяване на оригиналните вид и функция на Централни хали надвишава 50 млн. лв.

"Този проект е част от ангажимента на Kaufland България за подобряване на средата, в която живеем и е изключително важен за нас. Той представлява значителна инвестиция в миналото, насочена към съхранението на сградата в оригиналния й вид – такава, каквато я е създал нейният автор – арх. Наум Торбов през 1911 г. Същият ще бъде и принципът при последващото възстановяване на предназначението й – в новия магазин ще има над 17 000 стоки, като акцент ще бъдат българските производители и българските стоки в нея. Над 170 български доставчици вече са заявили участието си в този проект“, това подчерта в изказването си изпълнителният директор на Kaufland България – Иван Чернев по време на официалното представяне на проекта.

Предстоящият ремонт ще обхване отстраняване на течовете от покрива, цялостна подмяна на опасни електро и ВиК инсталации, възстановяване и социализация на археологическите останки и крепостната стена на ниво сутерен и изграждане на "Интерактивна зона за археология и история". Специализираното почистване на фасадата ще отнеме няколко месеца и ще се реализира от реставратори с доказана експертиза.

"Проектът "Централни Хали" e една от най-важните социални каузи на Kaufland България. Ценим уникалната възможност да работим в сграда-паметник на културата от национално значение и ще сме абсолютно безкомпромисни в качеството, с което ще реализираме проекта“, подчерта директорът "Централни отдели" и член на Управителния съвет на Kaufland България Петя Владимирова.

"От мое име и от името на министър Минеков искам да изкажа подкрепата си за проекта. Процесът по разработването му беше дълъг, но Kaufland България показаха, че подхождат с изключително внимание към сградата и нейното предназначение и функции. Силно се надяваме, че след като този проект се изпълни така, както са го замислили неговите автори, сградата ще възвърне своето достойно място в културния и социалния живот на София“. Това подчерта директорът на НИНКН арх. Петър Петров, който също все участие на представянето.

"Приветствам с изключително вълнение и любопитство този проект. Това е една огромна и много значима инвестиция, която ще помогне за опазването на тази впечатляваща сграда. Ние в Германия казваме, че пазарът не е само място, на което можеш да си купиш нещо, той е и място за възможности. Пожелавам след реализацията на проекта, Централни хали наистина да се превърнат в истинско място за възможности“, подчерта в изказването си и н.пр. Ирене Планк, посланик на Федерална Р Германия в България, която също участва с изказване в представянето на проекта. Сред официалните лица на събитието бяха още авторът на проекта арх. Мария Попмаркова, зам.-министърът на културата доц. д-р Пламен Славов и зам.-кметът на Столична община Дончо Барбалов, директорът на Регионалният исторически музей - София – доц. д-р Венета Ханджийска-Янкулова,  редица общественици, архитекти и историци. Гости на събитието бяха и наследниците на арх. Наум Торбов.

Специално място в представянето беше отредено и на българските производители, заявили готовността си за участие в бъдещия проект. Подкрепата си от сцената изразиха Димитър Маджаров, Боян Френкев от КФМ и доказаният земеделски производител Пламен Михайлов.

След финализиране на ремонтните дейности над 170 български доставчици на основни категории храни като месо и колбаси, риба, хляб, млечни продукти, плодове и зеленчуци, ще станат част от възстановяването на оригиналното предназначение на сградата. Близо 50  български производители на плодове и зеленчуци ще представят стоката си в Халите. Продукцията на всеки един от тях ще трябва да бъде сертифицирана по програмата Global G.A.P. - независима световна система за добри земеделски практики, която гарантира, че производството на плодове и зеленчуци отговаря на най-високите стандарти за хигиена, опазване на околната среда и безопасност на работа.

В непосредствена близост до археологическото наследство на Централни хали, в сградата ще отвори врати и най-голямата книжарница за детски книги в страната, която ще наброява над 10 000 заглавия. На сутеренното ниво ще бъде обособено и пространство за културни и социално-значими събития.
Всички детайли, визуализации, идейни планове и подробно описание на проекта на Kaufland България за Централни хали могат да бъдат разгледани на специално създадената за целта информационна интернет страница: www.sofia-hali.bg

За Kaufland България: Kaufland България е лидер в сектора на търговията с годишен оборот от близо 1,9 млрд. лв. и един от най-големите работодатели в страната с екип от над 6 500 служители. През 2022 г. компанията разполага с 63 хипермаркета в 35 града. От старта си през 2006 г. в България до днес Kaufland се стреми да стимулира националната и регионална икономика и инфраструктурата по места с общи инвестиции от 1,6 млрд. лв. Компанията непрекъснато развива своята политика за устойчиво развитие и под мотото „Действията носят промяната“ се ангажира с различни социални и екологични дейности – от използването на енергийно ефективни технологии и проектирането на нови сгради с мисъл за природата, през подкрепата на уязвими групи до намаляването на пластмасата.

Контакт

Отдел Корпоративни комуникации
ул. Скопие № 1А
1233 София