Kaufland в битка с пластмасата

Нашите ангажименти

Изображение на пластмасови отпадъци на плажа

Kaufland прилага обстойна 360-градусова стратегия за драстичното ограничение на пластмасата. Стратегията е създадена и разработена от Schwarz Gruppe, част от която е компанията, и предвижда конкретни мерки и цели за предотвратяване използването на пластмаса, повече рециклиране и производство на по-устойчиви опаковки за продуктите.

До 2025-а ще намалим пластмасата с най-малко 20%, а пластмасовите опаковки на собствените ни марки продукти ще са 100% рециклируеми. Освен това, до края на 2019-а  целенасочено ще изключим от асортимента си определени пластмасови стоки и ще ги заменим с техни устойчиви алтернативи. Работим също активно за увеличаване на дела на рециклираните материали в опаковките и инвестираме в разработването на алтернативи за опаковане.

Какво сме постигнали до момента?

Изображение на артикули с обствени марки на Kaufland
  • Отказахме се от микропластмасата: от 2013 г. компанията не използва микропластмаса при производството на собствени марки козметични, санитарни и хигиенни марки продукти, както и перилни и почистващи препарати.
  • Пакетираме с мисъл за природата: много от опаковките на продуктите на нашите собствени марки са от материали, сертифицирани спрямо строгите изисквания на FSC (Forest Stewardship Councils®, което гарантира, че опаковките са от контролирани източници за производство на дървесина.
  • Предлагаме голям избор от продукти в опаковки за многократна употреба: много напитки и млечни продукти са в стъклени бутилки и буркани.
  • Намаляваме пластмасата в опаковките: нашите K-Take It Veggie продукти вече са в опаковки от над 70% хартия вместо пластмаса.

Нашите съмишленици

Изображение на двамата сърфисти на плажа

Борбата с пластмасата не е лека. За устойчива промяна е необходима информираност за основите на проблема и възможните алтернативи. Затова за нас е важно съмишлениците ни в тази кауза да стават все повече. Намерихме ги в лицето на сърфистите Илияна Стоилова и Йоан Колев, които през септември 2018 г. изминаха 300 км по вода от Дуранкулак до Резово в първото у нас уиндсърф предизвикателство – WIND2WINCHALLENGE.

С подкрепата на Kaufland България сърфистите плаваха, за да привлекат вниманието към замърсяването на Черно море с пластмаса. "Колкото повече съмишленици има каузата, толкова по-успешна ще бъде тя. Затова се радваме, че от Kaufland България се свързаха с нас, за да обединим усилия в битката със замърсяването с пластмаса", казва Илияна Стоилова.

„Черно море, свободно от пластмаса“

След месеци подготовка и напрегнато очакване на благоприятна прогноза, Илияна Стоилова и Йоан Колев поеха от най-северната към най-южната точка на българското Черноморие на 18 септември 2018 година. Те бяха придружавани от морски биолози на борда на моторна лодка с портативна апаратура, които изследваха на място проби морска вода, за да установят нивата на чистота, състоянието на морската екосистема и нейната биологична активност. Учените картографираха плаващите морски отпадъци по трасето.

Въпреки неблагоприятното на моменти време и проблем с двигателя на придружаващата лодка, в следобедните часове на 20 септември, на третия ден след старта, сърфистите финишираха в Резово с време от 24 часа и 15 минути, прекарани на вода. Целта на екипа учени, придружаващи сърфистите, беше да повтори изследванията на плаващи пластмаси от последните години и да добави малко парче към големия пъзел от информация. "Това е още една малка, но необходима стъпка към решаване на проблема", казва д-р Димитър Беров от Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания (ИБЕИ) към БАН, който работи в Лабораторията за морска екология и е един от двамата морски биолози, които съпровождаха сърфистите по време на предизвикателството. Ръководеното от него изследване, което продължи седмица след предизвикателството, потвърди очакванията, че най-често наблюдаваните отпадъци в морето са пластмасовите. Според редица съвременни изследвания, те най-трудно се разграждат. Данните сочат, че 85% от всички морски отпадъци в българската акватория са от пластмаса.

Според прогнози 70% от морските отпадъци се утаяват на дъното, 15% остават да плават в морския стълб или на морската повърхност, а 15% стигат до крайбрежието. През лятото основните замърсители на плажовете са предмети, оставени или изхвърлени от туристи – фасове, пластмасови чаши и опаковки. През пролетта и есента големият проблем са пластмасовите капачки, които са сравнително леки и лесно се пренасят от морето. При наблюденията между 18 и 27 септември 2018 г. в крайбрежните води се наблюдават значително по-малко плаващи отпадъци, отколкото при предишното изследване през август 2017 година. За сметка на това е регистрирано отлагане на голямо количество пластмасови отпадъци по плажове в южното Черноморие. Очевидно силните ветрове, вълнението и морските течения с посока към българския бряг изхвърлят отпадъците на него.

WIND2WIN предизвикателство
Снимка: Иво Даскалов
WIND2WIN предизвикателство
Снимка: Иво Даскалов
WIND2WIN предизвикателство
Снимка: Иво Даскалов
WIND2WIN предизвикателство
Снимка: Иво Даскалов
WIND2WIN предизвикателство
Снимка: Иво Даскалов
WIND2WIN предизвикателство
Снимка: Иво Даскалов
WIND2WIN предизвикателство
Снимка: Иво Даскалов
WIND2WIN предизвикателство
Снимка: Иво Даскалов
WIND2WIN предизвикателство
Снимка: Иво Даскалов
WIND2WIN предизвикателство
Снимка: Иво Даскалов
WIND2WIN предизвикателство
Снимка: Иво Даскалов
WIND2WIN предизвикателство
Снимка: Иво Даскалов

Без пластмаса при пазаруване

Всеки от нас може да допринесе за ограничаване на пластмасата с няколко малки стъпки в ежедневието си:

5 начина за по-малко пластмасата при пазаруване

1. Без пликче за плодове и зеленчуци – етикет директно върху тях или собствена торбичка за дребните

2. Напитки в стъклени бутилки

3. Продукти с картонени, хартиени и метални опаковки

4. Торбичка за прясно изпечен хляб

5. На касата торбичка за многократна употреба или рециклируема


Книги за смет

Предай килограм пластмаса, вземи книга по избор

Kaufland България е основен партньор на седмото издание на "Книги за смет" – една от най-мащабните инициативи у нас в подкрепа на рециклирането, която същевременно поощрява четенето. На 11 и 12 май в София, Пловдив, Бургас, Велико Търново и Стара Загора всеки може да донесе килограм годна за рециклиране пластмаса и да получи в замяна книга и отстъпка за други устойчиви продукти. По традиция, организатори на кампанията са фондация "Credo Bonum" и издателство "Smart Books". Kaulfand България се присъедини към тях, в контекста на своя дългосрочен ангажимент за ограничаване на пластмасата за еднократна употреба. Компанията осигурява средствата за отпечатване на книгите, които ще бъдат давани на участниците в кампанията. Освен това, благодарение на партньорството с търговската верига, локациите в тазгодишното издание на "Книги за смет" са повече, като наред с книгите, всички участници ще получават отстъпка за покупка в Kaufland на почистващи препарати, които щадят природата.

Във всеки град събитието ще започне в 10 часа и ще продължи до 13 часа:

  • София: паркинг на Kaufland Младост (ул. „Филип Аврамов“ 3) и паркинг на Kaufland Крива река (бул. „Ген. Тотлебен“ 36);
  • Пловдив: паркинг на Kaufland (бул. „Освобождение“ 47) и пред Общината;
  • Бургас: паркинг на Kaufland (ул. „Янко Комитов“ 8) и пред Пантеона;
  • Велико Търново: паркинг на Kaufland (ул. Краков 2Б) и Mall Veliko Tarnovo;
  • Стара Загора: паркинг на Kaufland (ул. Стамо Пулев 2).

Kaufland София Полумаратон

Kaufland София Полумаратон

Полумаратонът на София ще бъде първото мащабно състезание по шосейно, градско бягане в страната, което ограничава използването на пластмаса за еднократна употреба. Събитието, което ще се проведе на 12 май (неделя) в столицата, ще замени пластмасовите консумативи за еднократна употреба с устойчиви алтернативи. Мярката е израз на съвместните усилия и призив на организаторите на събитието – Спортен клуб "Бегач", Kaufland България и Представителството на Европейската комисия в България, за опазване на околната среда и намаляване разхищението на природни ресурси.

Сред мерките, които се предприемат, са замяна на пластмасовите бутилки за еднократна употреба с рециклируеми картонени чашки, алуминиеви фласки за многократна употреба, разполагане на водни станции в експо зоната и по трасето на полумаратона, използване на дървени прибори и картонена посуда в кетъринг зоната и други.

Устойчивите практики ще бъдат приложени не само по време на самото състезание, но и като част от всички съпътстващи събития, каквито са експото и паста партито в деня преди състезанието, както и безплатните тренировки на 14 април и 5 май (10-11 ч. на паркинга на хипермаркет "Kaufland" до "Пирогов").

Официален партньор на "Kaufland София Полумаратон" е Екопак България, която ще има грижата да превърне целия рециклируем отпадък от събитието в ценни суровини. В експо зоната, както и на всяка станция по трасето, ще има разположени контейнери за събиране на отпадъци от опаковки.